Doorgaan naar hoofdcontent

Beetje boho (pin it & make it)


Eryn wil maar één ding vanonder mama's naaimachien zien rollen: jurkjes!



Sinds enkele weken werd daar herhaaldelijk hetzelfde adjectief aan toegevoegd:
Eryn wil alleen nog "lange" jurkjes vanonder de naaimachien!

Toen bovendien onlangs Norah thuis kwam met een gekocht exemplaar 
en de daarop volgende pruillip zowat bijna over de grond begon te schuren...
... dook ik maar even Pinterest in.

Omdat ik Eryn wou verrassen, en de jurk daarvoor in hoogstens een tweetal uurtjes gefikst diende te zijn,
dacht ik heil te vinden in het "pillowcase dress" principe.
Een couponnetje uit de eigen collectie deed perfect dienst voor dit specifieke doel.
Een dik 2 uur later dartelde er een fier heupwiegende bohemienne door de woonkamer.

Na een reeks superlatieven over mijn naaikunsten van m'n klein Lieveke,
blonk ik uiteindelijk van fierheid bij de woorden:
"mama, dit is mijn nieuwste lievelingsjurk!"

Zet u dus allen schrap voor een ietwat overdadige reeks aan foto's :-)








Voor wie er zelf een wil maken, ik maakte 'm zo:

1. Knip 2 rechthoekige lappen stof  van  elk 1 keer de heupomtrek breed 
op de gewenste lengte, gemeten vanaf sleutelbeen, + 5 cm lang.

2. Vouw elk van de panden dubbel over de lange zijde en teken de armsgaten met de vrije hand.
(voor Eryn, normaal maat 134, zijn deze 13 cm hoog en 10 cm breed)
Knip deze armsgaten uit en werk enkel de zijkanten van de panden af met een overlocksteek.

3. Leg beide panden met de goede zijden op elkaar en stik de zijnaden vast tot op kniehoogte (voor de split).

4. Werk de split af door de naadwaarde om te vouwen en langs de split vast te stikken.


5. Knip twee strookjes van 3 cm breed en even lang als de armuitsnijding. Strijk deze dubbel over de lengte.
Werk de armsgaten af met deze, dubbelgevouwen strookjes door deze eerst op de goede kant van de stof langs het armsgat vast te stikken op 0,5 cm van de rand, naar binnen te vouwen en vervolgens dicht tegen de zijkant vast te stikken 
(zoals een biais afwerking dus).


6. Zoom vervolgens voor- en achterpand door eerst 1 cm en vervolgens nog eens 2 cm naar binnen te strijken. Stik vast langs de binnenzijde, zo dicht mogelijk langs de kant.

7. Maak een klein knoopsgaatje middenvoor, bovenaan in het voorpand (voor ket koordje)
en op 3,3 cm van de bovenrand. 
Vergeet niet te verstevigen met een stukje strijkvlies.

8. Strijk de bovenrand eerst 1 cm en vervolgens nog eens 1,5 cm om.
Stik vast zo dicht mogelijk langs de zijkant zodat je een tunneltje bekomt.
Doe dit ook bovenaan het achterpand.

9. Rijg een touwtje door beide tunnels (of maak een koordje van biaislint) en laat de uiteinden door het knoopsgaatje naar buiten komen.

10. Ik stikte nog een tunneltje langs de binnenzijde van de jurk op taillehoogte waar ik fijne elastiek door haalde. 

KLAAR!


Reacties

Een reactie posten

Bedankt voor uw reactie!
Het bericht zal worden weergegeven na goedkeuring.

Groetjes,
Ann